“Met mijn bedrijf wil ik de grote zus zijn voor jonge meiden”
Met Betterpad hoopt Suze de Boer (22) een platform te creëren waar jonge meiden zonder taboe meer leren over hun veranderende lichaam: “Ik was 20 toen ik eindelijk durfde te praten over menstruatie”
“Ik ben opgegroeid tussen de jongens,” begint Suze de Boer. Thuis in het Gelderse Zoelen groeide ze op als jongste met twee oudere broers. “Ik was omringd door jongetjes tussen wie ik mijzelf altijd voegde. Als enige meisje had ik geen idee wat mij te wachten stond en daar was ik ook helemaal niet mee bezig; ik wilde voetballen en hutten bouwen!” Na haar eerste menstruatie duurde het jaren voordat Suze ging praten over haar cyclus en ontdekte ze dat ze niet de enige was.
Hoe was je schooltijd?
“Ik was een creatief, uitbundig kind. Op de basisschool werd ik erg gepest, omdat ik in de ogen van de kinderen ‘anders’ was. Het feit dat ik dyslexie heb, was één van die dingen. Dat maakte me nogal onzeker. Wel was ik altijd bezig met van alles en nog wat. Ik was enorm impulsief; als ik vandaag wilde voetballen, wil ik morgen tennissen. Ook runde ik ‘Suze’s theetuintje’, waar ik aan de rand van de straat kopjes koffie verkocht om geld op te halen voor een goed doel.” Van jongs af aan was Suze een maatschappelijk betrokken persoon met oog voor de mensen en wereld om haar heen. “Toen ik mijn 18-jarige crisis instapte, wist ik in ieder geval dat ik daar iets mee wilde doen.”
Wat ging je doen na de middelbare school?
“Vanuit VMBO-TL begon ik een opleiding Grafisch Vormgeving. Ik kan heel slecht leren, maar kan me heel goed storten op iets wat ik leuk vind.” Daarna maakte Suze de overstap naar Creative Business op de Hogeschool Utrecht.
Wat doe je nu?
Naast het feit dat Suze midden in haar afstudeerfase zit, maakt ze graag tijd voor haar onderneming. “Met Betterpad wil ik met makkelijke en luchtige taal een plek creëren voor jonge meiden om het taboe rondom menstruatie te doorbreken.” Dat idee ontstond toen Suze voor haar opleiding een minor ging doen in Zuid-Korea. “Voor een vak moest ik een business-idee opzetten. Ik had een lange lijst, waar het idee van Betterpad bovenaan schitterde. Door de Young-Lady Business Academy, een academie voor meisjes die hogerop willen komen, het ik de stap gezet om te durven ondernemen.” Het bedrijf bestaat nu bijna een jaar en richt zich nu vooral op het maken van impact. Vanaf september 2024 gaan doosjes met informatie over alles wat je als jonge vrouw moet weten over menstruatie in de verkoop. “We hebben het wel eens over de overgang, maar nog te weinig over de eerste overgang waar een vrouw doorheen gaat; de menarche fase. Oftewel; de eerste ongesteldheid.”
Waarom is kennis delen zo belangrijk?
“De nieuwe generatie vindt alles cringe, eng, spannend en jonge meiden willen niet over de veranderingen in hun lichaam praten. Er ligt een enorm taboe op menstruatie dat wordt doorgegeven van generatie op generatie.” Maar hoe verbreek je zo’n vastgeroest taboe? “Met kennis! Als een persoon kennis heeft over een onderwerp, dan praat diegene daar graag over.” Met dat idee wil Betterpad impact maken op een manier die aansluit bij de doelgroep. “Van straattaal tot trendy vormgeving.” Toen Suze zelf voor de eerste keer ongesteld werd, werd ze erg angstig. “We zijn de online-generatie; als we ergens een bultje ontdekken vertelt Google ons de meeste verontrustende verhalen. De toen 14-jarige Suze dacht dat ze een soa had.” Hoewel er ‘tig’ websites bestaan waar menstruatie tot op het kleinste detail uitgelegd wordt, kwam het bij haar niet binnen. “Ik was een jonge, zwaar dyslectische meid. Ik snapte er niks van en mijn ervaring was ook anders dan een ‘normale’ menstruatie. Ik ontwikkelde enkel schaamte.” Pas twee jaar geleden, op haar twintigste, durfde ze écht open te praten over haar menstruatie en zich daarin te verdiepen. “Het feit dat vrouwen vaak een tampon verstoppen in hun mouw of hun menstruatie afgekort ‘onnie’ noemen, zegt al zoveel. Een vagina wordt bijvoorbeeld vaak ‘poes’ genoemd; er bestaat weinig officiële duidelijkheid. Door erover te praten, ontdekte ik dat heel veel andere vrouwen ook moeite hadden met hun menstruatie. Dat wil ik voor de volgende generaties makkelijker maken.”
Wat zou je jongeren mee willen geven bij het maken van hun keuzes?
“Je hebt alle tijd, neem het niet zo serieus. Pelan pelan. Er zijn altijd mensen die je keuzes betwijfelen of zelfs afkeuren, maar je moet het zelf doen. Als het niks blijkt te zijn, kan je zo weer iets anders gaan doen. Maar probeer het sowieso! En dat doet Suze zelf met Betterpad.
Spreekt dit verhaal jou aan? Wil je contact of werk?
Neem contact met ons op via dit contactformulier.