Tien generaties vakmanschap: hoe bakker Rick authentiek blijft ondernemen in een eeuwenoude bakkerij

Wat als jouw familiebedrijf al sinds 1621 bestaat? Voor bakker Rick Verkerk (38) is dat de realiteit. Als tiende generatie van Bakkerij Verkerk in De Meern staat hij elke ochtend om vijf uur op, samen met zijn vader Kees (71). Niet omdat het moet, maar omdat hij het wil: "Ik vind dit gewoon het mooiste werk dat er is."
De bakkerij is het oudste nog actieve familiebedrijf van Nederland. De Ondernemer schreef er een mooi portret over. Wat begon als een eenvoudige dorpsbakker groeide in vier eeuwen uit tot een moderne onderneming met twee winkels en 28 medewerkers. Het geheim zit 'm niet in groei of winst, maar in liefde voor het vak, slimme keuzes maken en durven veranderen.
Brood bakken om vijf uur, ondernemen 24/7
Rick begint zijn dag net na vijven. Brood maken, winkels bevoorraden, vergaderen, administratie. Om tien uur ’s avonds gaat het licht uit. Dankzij slimme innovaties - zoals gekoelde rem-rijskasten die het deeg ‘s nachts laten rijzen – hoeven ze niet meer om twee uur ‘s nachts te beginnen.
“Zonder passie houd je dit vak niet vol. Ik doe dit omdat ik het wil, niet omdat het moest.”
Geen vanzelfsprekendheid
Rick werd nooit gepusht om de zaak over te nemen. “Als je het niet leuk vindt, moet je het niet doen,” zeiden zijn ouders. Toch wist hij het altijd al: hij wilde bakker worden. Hij begon als schoonmaker op zijn twaalfde en leerde het vak van onderaf. Zijn zus werkt inmiddels als filiaalmanager, maar eigenaarschap? Dat hoeft van haar niet. “Twee kapiteins op een schip werkt niet.”
Blijven investeren, maar wel doordacht
Bakker Verkerk investeert alleen als het financieel kan. “Zuinigheid klinkt negatief, maar het is gewoon slim ondernemen,” zegt Rick. Of het nu om een nieuwe oven of verpakkingen gaat: alles wordt afgewogen op rendement en werkplezier. De overname van zijn vader verliep in fases, met hulp van fiscalisten. Grote veranderingen? Die blijven beperkt. “Soms pas je een recept aan of verander je de winkelinrichting, maar de basis blijft.”
Klein blijven met een groot hart
Met twee winkels en 28 medewerkers is Rick tevreden. Groeien om het groeien is geen doel. “Dan zou ik alleen nog maar op kantoor zitten. Nu ken ik iedereen bij naam en weet ik wat er speelt.” Toch innoveert hij continu: als eerste in Nederland introduceerde de bakkerij in 2001 semi-zelfbediening. Vandaag verkoopt hij ook granola, focaccia’s en voorgebakken broden die weken houdbaar zijn.
En de elfde generatie?
Rick heeft een dochter van zes en een zoontje van nog geen jaar. Of zij de elfde generatie worden? “Dat zien we dan wel. Als ze het niet willen, is dat prima. Maar als je het leuk vindt, is dit het mooiste vak dat er is.”
Lees het hele artikel hier op De Ondernemer!
Meer inspirerende verhalen lezen? Klik hier.
Spreekt dit verhaal jou aan? Wil je contact of werk?
Neem contact met ons op via dit contactformulier.